Dawno, dawno temu...na Borze
W piątek 10 listopada 2017r. na Borze odbyło się niecodzienne spotkanie z historią . Na pomysł „uczenia innych” wpadli uczniowie klasy 3b ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Zespole Placówek Oświatowych.
Ponieważ pracują w zespole , gdzie uczą się dzieci od maluchów do VII klasy, postanowili zaprezentować swój pomysł na ,,Żywą lekcję historii” oraz na integrację wszystkich uczniów bez względu na wiek. Podjęli bardzo wielkie wyzwanie -Jak i ile wiedzy przekazać sześciolatkom o minionych czasach?.
Ponieważ pracują w zespole , gdzie uczą się dzieci od maluchów do VII klasy, postanowili zaprezentować swój pomysł na ,,Żywą lekcję historii” oraz na integrację wszystkich uczniów bez względu na wiek. Podjęli bardzo wielkie wyzwanie -Jak i ile wiedzy przekazać sześciolatkom o minionych czasach?.
Odbiorcami byli najmłodsi uczniowie placówki klasa „0”. Dzieci bardzo energiczne, ciekawe i zaangażowane we wszystko co robią i z czym się spotykają w 100%. Celem lekcji było pokazanie prawdziwego życia w średniowiecznym zamku. Uczniowie chcieli wyjaśnić młodszym koleżankom i kolegom kilka zagadnień: Dlaczego wznoszono zamki?, Jak w nich się mieszkało? (spało, gotowało, bawiło, chroniło przed wrogiem), Kto mógł mieszkać w zamku? (jak ubierali się mieszkańcy zamku), Jak wiele zamków powstało w Polsce i najbliższej okolicy?
Uczniowie zachęcili również „zerówkowiczów” do nauki czytania prezentując książki dla dzieci wprowadzające w tematykę średniowiecza pod hasłem „Tajemnice są przed wami, czytajcie razem z nami”.
Pierwsza reakcja uczniów na spotkanie ze starszymi koleżankami była bardzo żywiołowa. Dzieci najbardziej zainteresowały barwne stroje dziewcząt i chłopców .
Kolejnym etapem lekcji było przedstawienie prezentacji multimedialnej. Musiała ona spełniać określone warunki. Przede wszystkim być dostosowana do wieku uczniów i tego co już wiedzą.
1. Przedstawienie osi czasu. Pod poważną osią czasu ilustrowaną zdjęciami zabytków umieściliśmy odnośniki do znanych bajek. W ten sposób dzieci łatwiej kojarzyły następstwo w czasie poszczególnych epok. (również dzięki ilustracjom) Prehistoria – „Epoka lodowcowa” Starożytność – „ Asteriks i Obeliks” Średniowiecze – „Dzwonnik z „Norte Dame” Nowożytność - „Opowieść wigilijna” Współczesność – „Samoloty”
2. Wprowadzenie pojęcia epoki historycznej. Nawiązując do znanych im bajek uczennice zadały dzieciom pytanie: „Czym różniło się życie bohaterów, ich mieszkanie, ubranie?” Dzieci bardzo trafnie wskazały różnice i doszły do wniosku, że musiało się coś wydarzyć co spowodowało zmiany. Tak doszliśmy do znaczenia słowa epoka, że jest to etap w dziejach zapoczątkowany i zakończony jakimś ważnym wydarzeniem.
3. Na koniec spotkania dzieci zaprezentowały krótką inscenizację ,, O rycerzu, który się nie spieszył” . Następnie czytały młodszym kolegom bajki, które samodzielnie ułożyły na tę okazję.
- Najtrudniejszym zadaniem nauczyciela koordynującego działania uczniów jest nie zgasić ich zapału ale zdyscyplinować ich działania. W przypadku przeprowadzenia zajęć z uczniami szkoły podstawowej niezwykle ważne jest dostosowanie wiadomości do posiadanej już przez uczniów wiedzy. W tym widzę największą rolę nauczyciela. Uczniowie zerówki chcieli jeszcze więcej takich spotkań co było miłym zakończeniem. W przypadku naszej szkoły, która jest zespołem łączącym szkołę podstawową z przedszkolem , integracja uczniów na różnych poziomach jest bardzo cenna- powiedziała pomysłodawczyni spotkania Renata Pela .
- Najtrudniejszym zadaniem nauczyciela koordynującego działania uczniów jest nie zgasić ich zapału ale zdyscyplinować ich działania. W przypadku przeprowadzenia zajęć z uczniami szkoły podstawowej niezwykle ważne jest dostosowanie wiadomości do posiadanej już przez uczniów wiedzy. W tym widzę największą rolę nauczyciela. Uczniowie zerówki chcieli jeszcze więcej takich spotkań co było miłym zakończeniem. W przypadku naszej szkoły, która jest zespołem łączącym szkołę podstawową z przedszkolem , integracja uczniów na różnych poziomach jest bardzo cenna- powiedziała pomysłodawczyni spotkania Renata Pela .
skomentowany przez: walenty
skomentowany przez: Gosc
skomentowany przez: Joanna
skomentowany przez: Jan Nowak
skomentowany przez: Piotrek Sekundo
skomentowany przez: Gość